"מבחינתי, זו זכות לחיות בתקופה הטכנולוגית המרגשת הזו"

אנחנו תמיד אוהבים לשוחח עם אנשי מקצוע עם כוכבים בעיניים.
אבל הגישה של דודי, מדריך טכני לרכב כבד בחברת מאיר, הפתיעה גם אותנו.

29/07/2021
מאת: אפרת שפירא, Autojob

אנחנו תופסים את דודי, מדריך טכני למשאיות ורכב כבד בחברת מאיר, כשהוא בדרך הביתה מהצפון.

דודי, מאיפה אתה מגיע?

“אני מגיע מהמקום הטבעי שלי – הדרכה בשטח” דודי צוחק. “היום טיילתי עד הצפון, והגעתי למרכז שירות שירה של VOLVO.
מה שעשיתי היום, זה מה שאני הכי  אוהב – להדריך את צוות רצפת הטיפול על המערכות, ברצפת הטיפול.

יש לירידה לשטח משמעות מאד גדולה בעיני.
הצוות המקצועי שמטפל במשאיות יכול להגיע אלי לסדנאות תאורטיות בכיתה, ולראות אותי לבוש מחויט.
אבל האפקט של ההבנה לא דומה בכלל להדגמה בפועל.
כשאני מגיע עם המשאית וצולל יחד עם החבר’ה פנימה, אז אפשר לשמוע את כל האסימונים נופלים על הרצפה”.

ספר לנו עליך.

“אני חי בענף הרכב כבר 20 שנה.
השתחררתי מקבע אחרי שנתיים בחיל האויר, והדבר הראשון שעשיתי באזרחות היה לחפש עבודה.

הגעתי למוסך קטן.
שאל אותי המנהל ‘מה אתה יודע?’
אמרתי לו – ‘כלום. עדיין.’
אמר לי – ‘ברוך הבא, חביבי. הנה הרכב, הנה הארגז כלים, ושיהיה לך בהצלחה’.
ככה הכל התחיל”.

 ומה קורה אז?

“תראי, מי שמגיע לענף הרכב, לא מגיע סתם. זה או שאתה אוהב את זה בטירוף, או ששום דבר מזה לא מדבר אליך בכלל. אני שייך לזן האנשים הראשון.

מפרק דברים מאז שאני קטן. חושב שצליל של מנוע זה הצליל הכי יפה בעולם. כזה.
בקיצור, ידעתי שאני כאן כדי להישאר.

אז הלכתי ולמדתי הנדסאי רכב בלימודי ערב, התחלתי לעבוד ועברתי מתפקיד לתפקיד ממכונאי, לחשמלאי, מאבחן, מנהל עבודה ומנהל מוסך אדמיניסטרטיבי”

בקיצור, עשית את כל המסלול מתפקידים התחלתיים לניהול בכיר

“את מכירה דרך אחרת להתקדם?  :- )

כיום, אני מדריך טכני של משאיות VOLVO בחברת מאיר.

מה זה אומר? זה אומר שאני טס לחו”ל, יושב אצל היצרן, לומד את המשאיות וחוזר לארץ כדי להפיץ את הבשורה.

אני מכיר את המשאיות מרמת הבורג, ומלמד את המוסכים על כל המערכות מחשמל, מכונאות, מיזוג, מחשוב, הנעה – הכל.”

אתה רואה שינוי בתחום הרכב הכבד?

“השינוי שאנחנו רואים בעולם הרכב הכבד, הוא השינוי שכל אזרח רואה ברמת הסמארטפון – שינוי מטורף.
הטכנולוגיה דוהרת קדימה בקצב בלתי נתפס. וצריך לעבוד מאד מאד קשה כדי להכיל את ממדי השינוי”

במה החדשנות הזו באה לידי ביטוי ברכב הכבד?

“לנו במשאיות החדשות של VOLVO  כיום, יש רשתות תקשורת ברמה של 100 מגה. זו מהירות העברת נתונים ברמה מאד מאד גבוהה.

זה אומר שאני יכול היום לשבת במרכז השירות שלי בפתח תקווה, ולעשות אבחון ועדכוני תוכנה על משאית שנמצאת כרגע בקרית שמונה. אני בכלל לא צריך לחבר את המשאית למרכז הממוחשב אצלי. ההתייעלות הזו מביאה לחיסכון כלכלי עצום.

מעבר לזה, בחודשים הקרובים יעלו לכביש משאיות חשמליות.

VOLVO העולמית מחויבת לקיימות, לשמירה על הסביבה, ולכן היא מתכוונת להוציא צי שלם של משאיות חשמליות, שנוסעות על סוללה של 600 וולט.
זו רמה טכנולוגית לא פחות ממטורפת.

כשהמשאית הזו תצטרך להיכנס למוסך, זה אומר שבעצם נכנס למוסך מחשב הכי מתקדם, על גלגלים. זה בעצם מחשב – אבל כזה שמסוגל לסחוב מטען.

ולכן, כשאני אומר שענף הרכב, ותחום הרכב הכבד בתוכו זה עולם הייטקי טהור, אני יודע מה אני אומר.

רמת המכשור, רשתות תקשורת, העברת נתונים בין מחשבים, עדכון מחשבים מרחוק, אבחון מרחוק – כל הטכנולוגיה הכי מתקדמת, נוסעת במשאית הזו.”

איך החדשנות הטכנולוגית הזו עובדת לטובת הנהג?

“המשאיות החדשות לומדות את הדרך ולומדות את פעולת הנהג.
כשיורדים עדכוני תוכנה למשאית בלילה, בבוקר המשאית מוכנה לעבודה כשהיא בטיחותית יותר, יעילה יותר וחסכונית יותר.

זה קורה עם אפליקציות מתוחכמות להתראות בטיחות, אפליקציות להזרקת דלק ואפליקציות לחיסכון במשאבים במהלך הנסיעה. האפליקציות הללו משתפרות כל הזמן, משפרות באגים, משפרות אבטחת סייבר ודואגות שלא יפרצו למשאית, חס וחלילה.”

מה השינויים האלה דורשים מהעובדים המקצועיים במרכז השירות?

“אפשר לחלק את כוח האדם המקצועי במרכזי השירות ל-3 חלקים עיקריים:

  1. אנשי ברזלים – הדור הקודם של אנשי המכונאות. חזקים מאד בנושא מערכות פיזיות, אבל לא מסתדרים עם המחשב. לצערי, לאנשים הללו בעוד כמה שנים יהיה קשה לשרוד בתחום.
  2. דור נוכחי – עובדים שכבר יודעים לעבוד עם טכנולוגיה, אבל צריכים כל הזמן להתעדכן וללמוד.
  3. דור חדש – אנשים טכנולוגיים לכל דבר. כאן מדובר בדור חדש של עובדים, שמגיעים עם רמת הבנה מאד גבוהה בטכנולוגיה עילית. הם יודעים אנגלית מעולה, מכירים מערכות ממוחשבות, אלקטרוניקה, חשמל וכן – פחות מבינים איך מנוע דיזל עובד. הרי בידע הזה בקרוב, לא יהיה צורך.

כלומר, הענף מתמודד עכשיו עם ביקוש מאד גבוה לעובדים טכנולוגיים מיומנים, שצריכים להכיר את האתגרים החדשים ולתת מענה לכל הרכבים החדשים, שנכנסים למרכז השירות”.

יש מקום לנשים במרכזי השירות של רכב כבד?

“בוודאי.

אני מכיר באופן אישי נשים חזקות מאד בענף הרכב. חשמלאיות, מכונאיות ומאבחנות. הן עושות עבודות מכונאות לכל דבר.

אבל לצערי, יש מעט מדי נשים בתחום. אני חושב שהענף כולו ייתרם מאד עם כניסה של כוח עבודה נשי”.

איך אתם מתכוננים למהפכה האוטונומית?

“זה בדיוק הדור הבא של אנשי השירות, עליו דיברתי. אותם אנחנו צריכים.

וזה בדיוק התפקיד שלי כמדריך טכני.

מה שאני עושה ביומיום, זה ללמד אנשים ללמוד.
אני רוצה להגיע למרכזי השירות, לפגוש עובדים, לפתוח להם את הראש ולהראות להם את ממדי הטירוף הטכנולוגי בתחום. אני רוצה להראות להם את הדג השמן והטעים הזה – אבל לא ללמד אותם לדוג, אלא ללמד אותם לבנות לעצמם את החכה.

אני רוצה להדביק אותם בהתלהבות.
אני רוצה שהם יבינו שהם עדים לתקופה מרגשת בקנה מידה היסטורי, המהפכה התעשייתית הרביעית.

אבל בתכל’ס. משאית זו משאית, ותפקידה לסחוב. נכון?

“לא נכון.

גם אם משאית שנת 2030 ומשאית שנת 1947 אמורות לעשות אותו הדבר – להוביל סחורה מנקודה א’ לנקודה ב’, הרי שהמשאית של היום וכמובן זו של העתיד היא מחשב מתקדם ברמה דמיונית.

אנחנו כולנו, כל האנושות, חוצים עכשיו את הקו בין העידן הישן לעידן שרק לפני 10 או 20 שנה, היה נראה כמו חיים עתידניים. ועכשיו, הוא מתממש לנו מול העיניים.
לדעתי, זו זכות גדולה מאד לחיות כיום. לראות בעיניים את השינויים. לחיות בתקופה המרגשת הזו”.

רוצים לעבוד בתחום הרכב הכבד? כנסו לפרטים על הכשרה ייעודית בתחום >>

מאמרים נוספים

נשארת איתנו עד כאן?
כנראה שהעתיד שלך איתנו
כל המשרות החמות
שמחים לראות
אותך כאן!
שאלה?
נשמח לעזור!
אפשר לעזור לך?
הכנו לך תשובה ל(כמעט) כל שאלה, מידע ומשרות חמות.